Mamusiu, boję się zasnąć! – 6 sposobów na zminimalizowanie nocnych lęków

Czy Twoje dziecko boi się zasypiać przy zgaszonym świetle, budzi się w nocy z płaczem lub wydłuża na siłę porę zasypiania?

Mamo chcę wody! Jeszcze siku! Mamo, przytul mnie! Tatusiu bardzo Cię kocham! Przyszłam Was mocno przytulić! Nie chcę tam sama spać, bo jest ciemno i okno jest inne … Takich wyznań słuchamy od kilku tygodni od naszej kochanej córeczki, która przez całe 4 lata dzielnie przesypiała każdą noc w swoim łóżeczku. Dodatkowo każda noc kończy się wspólnym spaniem. Dopóki jesteśmy świadomi, że ktoś tupta do naszego łóżka – odnosimy konsekwentnie. Rano budzimy się we troje i ani ja ani mąż nie wiemy, kiedy przyszła Ola.

Wszystko zaczęło się kilka tygodni temu, gdy nad Polską przechodziły spektakularne burze. Silne wiatry, szkwał, ulewny deszcz i błyskawice wywołały silny lęk u Oli. Za dnia był strach przed silnym wiatrem, który raz wywiał kocyk z wózka (Ola bardzo to przeżyła). Wieczorami lęk przed burzą a dokładniej przed błyskawicami, które podświetlają okno i zmieniają kolor rolet. Ola każdego wieczoru odczuwała lęk przed błyskawicami. Leżała wpatrując się w okno i wyczekiwała spektakularnych zmian, jakie miały miejsce podczas burz.

Dużo rozmawialiśmy z Olą na temat jej lęku przed wiatrem, burzą i błyskawicami. Tłumaczyłam jej, na czym polega siła grawitacji – zapewniałam, że nigdzie mi nie odleci 🙂 Strach przed silnym wiatrem jeszcze jest, ale kilka razy już go doświadczyła na nowo i potrafi sobie ze strachem radzić. Lęk przed błyskawicami i burzą przepracowujemy rozmowami, tuleniem, czasem wspólnym zasypianiem. Zrobiliśmy metamorfozę firanki – Ola ozdobiła ją motylami. Lęk przed zaśnięciem jest, ale każdego wieczoru zapewniamy Olę o naszej obecności, o bezpieczeństwie w naszym domu.

Strach i lęk są emocjami, które są obecne w życiu każdego człowieka. Warto jest uczyć się je przepracowywać, by móc swobodnie funkcjonować. Dzieci nie zawsze potrafią same poradzić sobie z lękiem czy strachem. Niektóre lęki u dzieci są efektem silnie działającej wyobraźni a inne strachy mogą być wywołane trudnymi doświadczeniami, z którymi dziecko sobie emocjonalnie nie poradziło.

Co można zrobić, by pomóc zminimalizować lęk maluchowi przed snem?

  • podejdź do tematu tak poważnie, jak dziecko;
  • wysłuchaj dokładnie, czego boi się dziecko – przytulaj, głaszcz, zapewniaj o tym, że jest bezpieczne i że bardzo je kochasz;
  • ogranicz sytuacje w ciągu dnia, które mogą nasilać lęk;
  • czytaj bajki terapeutyczne o tematyce związanej z konkretnym lękiem;
  • stopniowo oswajaj dziecko z sytuacjami związanymi z lękiem, np. jeśli dziecko boi się ciemności – zostaw w pokoju zapaloną lampkę;
  • odczaruj strachy bazując na wyobraźni dziecka.

Nie ma jednej metody na radzenie sobie z lękami nocnymi u dzieci. Warto pamiętać, że nawet jeśli dziecko boi się zasypiać przez tydzień, dwa, miesiąc to jako rodzic mamy ten przywilej i obowiązek zapewnić mu poczucie bezpieczeństwa i wsparcie, otoczyć je zrozumieniem i miłością. W ramionach mamy i taty każdy strach ma mniejsze oczy.

Agnieszka Alicka

Jeśli artykuł Ci się spodobał – udostępnij!

Share: